Storing - Foutcode i30, vaatwasser piept/knippert 3x

Laatst bijgewerkt 28/02/2024 8:38

Probleem

  • Vaatwasser geeft foutmelding i30 weer op het display.
  • De vaatwasser probeert steeds opnieuw het resterende water af te voeren.
  • Op het display verschijnt foutmelding C3.
  • De vaatwasser piept of knippert herhaaldelijk drie keer.
  • De vaatwasserpomp draait continu.
  • De afwasmachine pompt constant.
  • Aqua-Control is geactiveerd.

Geldt voor

  • Vaatwasser

Oplossing

Foutmelding i30 geeft een lek aan en/of water in de onderkant van het toestel.

  1. Controleer de kraan en de aansluiting van de watertoevoerslang.

  2. Check of de filters schoon zijn en of deze goed vastgeklikt werden (rode pijlpunten raken elkaar).



  3. Een groot item kan de rotatie van de sproeiarm blokkeren of belemmeren, waardoor het water consequent in slechts één positie wordt gespoten. Dit kan overmatige druk uitoefenen op een deel van de deurafdichting en leiden tot overstroming en lekkage in dat specifieke gebied.

  4. Reinig de sproeiarmen zoals beschreven in de handleiding. Klik rechts bovenaan dit artikel op "Vind de gebruikershandleiding".
    Controleer of de gaatjes van de sproeiarmen open zijn. Gedeeltelijk verstopte sproeiarmen kunnen een sterkere of meer continue straal bij de vaatwasdeur veroorzaken.

  5. Controleer of er geen beschadiging aan de sproeiarmen is. Een nieuwe sproeiarm is te verkrijgen via onze webshop.

  6. Laat na het vervangen of reinigen van de sproeiarmen de vaatwasser 24 uur stilstaan. Draai de kraan dicht en haal de stekker uit het stopcontact. Probeer na 24 uur de vaatwasser opnieuw en controleer of de foutcode op het display is verdwenen.

  7. Check of er zich geen gaatjes gevormd hebben in de kuip ter hoogte van het zoutreservoir. Het vullen van het zoutreservoir gebeurt het best nét voor de start van een nieuwe afwascyclus. Dit om te voorkomen dat zoutkorrels die in de kuip vallen gaatjes gaan maken.

  8. Controleer of het spoelmiddel correct werd gedoseerd.
    Te zacht water kan voor een overproductie van schuim zorgen en dus een overstroming veroorzaken. Als dit het geval is, zet de vaatwasser uit en laat deze een nacht staan zodat het schuim kan oplossen.

  9. Check of het toestel waterpas staat en niet naar voren helt.

  10. Als bovenstaande stappen werden uitgevoerd en het probleem is niet opgelost, raden we een bezoek aan van onze servicetechnieker. Neem contact op met ons of boek zelf een servicebezoek online en kies daarbij de gewenste datum voor het bezoek.
    Klik rechts bovenaan dit artikel op "Herstelling aanvragen".
    OPMERKING: Storingen veroorzaakt door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing zijn uitgesloten van garantie. Afhankelijk van het probleem, kan ook tijdens de garantieperiode een servicebezoek van een technieker in rekening worden gebracht.
Boek een technieker
Boek een technieker

Maak een afspraak met één van onze gekwalificeerde Zanussi techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.