Was-droogcombinatie geeft foutmelding E30, C3 weer of piept 3 keer

Laatst bijgewerkt 22/11/2019 8:03

Probleem:

  • Was-droogcombinatie geeft foutmelding E30, C3 weer of piept 3 keer. De fout wordt veroorzaakt door water aan de onderkant of in de machine.   

Heeft betrekking op:

  • Was-droogcombinatie (geïntegreerd en vrijstaand)  

Oplossing:

1. Controleer de slang voor de watertoevoer  

Controleer of de watertoevoerslang aan de kraan- en machinezijde goed is vastgedraaid om lekkage via de slang te voorkomen. 

Als dit de oorzaak is, moet de machine worden gekanteld, zoals wordt aangegeven onder 'Controleer op wasgoed dat in de machine is achtergebleven', zodat de machine opnieuw kan beginnen.  

2. Controleer of er wasgoed in de machine is achtergebleven

Kleding die tussen de deurpakking en het glas vastzit, kan de deur doen lekken en ervoor zorgen dat er water langs de voorkant naar beneden loopt en in de onderste lade loopt.   

  • Ontkoppel het apparaat van water- en stroomtoevoer en plaats vervolgens een handdoek achter de wasmachine op de vloer. 
  • Kantel het apparaat iets naar achteren, zodat er aan de voorkant een ruimte van ongeveer 10-15 cm tussen de vloer en de onderkant van de machine is. 
  • Houd het apparaat ongeveer 30-40 seconden in deze positie, zodat het water in de bodemlade op de handdoek kan stromen. 
  • Laat het apparaat op de vloer zakken en sluit het opnieuw aan. 
  • Controleer de watertoevoer en de afvoer. 
  • Controleer of de filters in de toevoerslang en de waterklep schoon zijn (waar de toevoerslang op het apparaat en aan de waterkraan is bevestigd). 
  • Start een wasprogramma en kijk of het probleem is opgelost 


3. Controleer de deurpakking  

De fout kan worden veroorzaakt, doordat de deurpakking van de machine lekt. Controleer dit door de deur te openen en de deurpakking te onderzoeken.  


De deurpakking mag niet beschadigd zijn, gebarsten of gaten bevatten. Als de deurpakking defect is, moet deze worden vervangen door een servicetechnicus. Gebruik de machine niet, voordat deze is gerepareerd. Schakel de watertoevoer naar de machine uit.  

4. Neem contact op met onze erkende servicedienst  

Als de bovenstaande adviezen het probleem niet oplossen, raden we u aan een bezoek van een servicetechnicus aan te vragen.    

OPMERKING: Afhankelijk van het probleem, kan een servicebezoek van een monteur u in rekening worden gebracht, zelfs tijdens de garantieperiode.

Waarschuwing: We raden u aan het product niet te gebruiken, totdat het probleem volledig is opgelost. Haal de stekker van het product uit het stopcontact en sluit het product niet opnieuw aan, voordat u zeker weet dat het kan.

Boek een technieker
Boek een technieker

Maak een afspraak met één van onze gekwalificeerde Zanussi techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.